Je leto a nemôžeme sa dočkať, tých všetkých dobrôt v podobe čerstvého ovocia a zeleniny. Nájdime si trocha času a pozrime sa prečo je sezónne ovocie tak dôležité. Prečo je tak dôležité mať všetky farby dúhy na našom tanieri?

Rovnako ako maliar musí mať možnosť výberu niekoľko farebných odtieňov pri tvorbe jeho majstrovské dielo, tak isto budete mať vaše telo prospech z výberu produktov z najširšej škále farieb. A preto myslite na optimálne zdravie ako maliar pre svoje najlepšie dielo. Aby bolo možné vytvoriť silný a zdravý organizmus, budete musieť konzumovať čerstvé ovocie a zeleninu  v mnohých rôznych farbách. Slovo čerstvé by som chcel zdôrazniť z pohľadu nielen nutričnej povahy ale aj z pohľadu obsahu vitálnej živej energie posilňujúcej nášho ducha.

Takže farba ovocia a zeleniny vám môže napovedať veľa o tom, ktoré prospešné mikroprvky organizmu dodá. Farba šupky alebo dužina ovocia a zeleniny je vymedzená obsahom rastlinných zložiek, ktoré obsahujú a preto ovocie a zelenina podobnej farby bude obsahovať príbuzné prvky, ktoré budú mať podobné zdravotné výhody.  Vašou úlohou by malo byť aby ste zabezpečili prísun každej farby do vášho denného príjmu z tejto farebnej palety a tak môžete získať ideálny rad každodenných mikroživín a maľovať si cestu k optimálnemu zdraviu.

 

Červené potraviny

Červené potraviny sú červené vďaka dvom antioxidantom - lykopénu a antokyanínu. Funkcia antioxidantu lykopén sa spája  so znížením výskytom rakoviny, kardiovaskulárnych ochorení a makulárnej degenerácie a tiež sa mu pripisuje schopnosť znížiť zlý cholesterol a posilniť imunitný systém. Antokyánové farbivo preukázalo schopnosť zmierniť bolesť, depresie a úzkosť.


Paradajky: Lykopén obsiahnutý v paradajkách môže pomôcť obmedziť výskyt depresií a znížiť zápalovú reakciu v organizme. Železo a vitamín B6 pritomný v paradajkách pomáha vytvárať dobrú náladu prostredníctvom úpravy funkcie neurotransmiterov, ako dopamínu, serotonínu a noradrenalínu. Horčík tiež  pôsobí ako mierne sedatívum, ktorý reguluje úroveň energie a znižuje stres.

Feferónky: Feferónky obsahujú kapsaicín, ktorý pomáha udržiavať vašu chuť k jedlu, prostredníctvom kontroly hladiny hormónu  hladu " ghrelin“. Skúste si pridať trocha pálivej papriky na raňajky, čo vám pomôže zostať verný tomuto jedálničku. Podobne kapsaicín spôsobí, že vaše telo začne uvoľňovať endorfíny, ktoré vás budú prirodzene udržiavať pokojnými.

Jahody: Jahody sú bohatým zdrojom kyseliny elágovej (antioxidant) a vitamín C, ktoré pomáhajú chrániť pokožku pred poškodením z okolitého prostredia. Kyselina elágová pomáha udržať pleť vlhku, pružnú, pričom Vitamín C je dôležitý pre váš kolagén. Jahody obsahujú aj kyseliny salicylú, ktorá v organizme pôsobí ako prírodné antipyretikum (znižuje horúčku) a je prírodným bielidlom zubov.

 

Oranžové potraviny

Oranžové potraviny majú vysoký obsahy beta-karoténu, ktorý má proti-rakovinové, anti-vírusové a zrak zlepšujúce vlastnosti.

Tekvica: Najlepšie v druhej polovici leta a skorej jesene, oranžové tekvice sú plné karotenoidov. Výskumy ukazujú, že ľudia s vysokým obsahom karotenoidov v jedálničku majú o 43 percent menšiu pravdepodobnosť vzniku vekom podmienenej makulárnej degenerácie, čo je časté očné ochorenie, ktoré môže viesť až k slepote. Ďalej pravidelný konzumenti oranžovej tekvice  majú o 36 percent menšia pravdepodobnosť, že zomrú na infarkt.

Marhule: marhuľový deň môže byť schopný udržať prebytočné kilá na uzde. Karotenoidy marhuliach pomáhajú telu očistiť pečeň, čo sa prejaví následnou lepšou schopnosťou spaľovať tuky.

 

Žlté potraviny

Žlté potraviny majú vysokú hladinu beta-kryptoxantínu, posilňovač mozgu.

Žltá Slivky: Ak ste si niekedy všimli, predávať na vrchole leta žlté slivky, tak neváhajte a kúpte ich.  Štúdie ukazujú, žlté slivky obsahujú kyselinu chlorogenovú, prírodná látka u ktorej bola preukázaná aktivita proti oxidačnému stresu, spôsobujúci predčasné starnutie kože. Žlté slivky tiež obsahujú vysoké množstvo pro-vitamínu A, ktorý pomáha zvýšiť produkciu buniek pokožky, spomaľuje tvorbu vrások a vitamín C, ktorý pomáha vytvárať kolagén.

 

Žlté papriky: Keď myslíte na príjem vitamínu C určite vás napadnú pomaranče. No, pravdou je, že žltá paprika má skoro päť a pol krát viac (341 mg vs 63 mg), vitamín C v jednej porcii ako porcia pomarančov. Keď na Univerzite v štáte Arizona sa pozreli  na ľudí, ktorí užívali dostatok vitamínu C, zistili, že oni spálili viac tuku ako tí, ktorí mali nedostatočný príjem  vitamínu C.  Väčšina ľudí nevie, že organizmus potrebuje vitamín C  k syntéze karnitínu, zlúčenina, ktorá vykazuje značnú antioxidačnú činnosť a pri spaľovaní tukov.

 

Zelené potraviny

Zelené potraviny ích farba je daná  vysokým obsahom chlorofylu, prírodné farbivo s antibakteriálnym účinkom a stimuluje rast a udržiavanie svalového tkaniva. Zelené potraviny sú tiež bohatím zdrojom antioxidantov zeaxantín a luteín, u ktorých výskum ukazuje, ich schopnosť znižovať riziko chronických očných ochorení, vrátane šedého zákalu a vekom podmienenej makulárnej degenerácie.

Avokádo: má vysoký obsah esenciálnych mastných kyselín prirodzene sa nachádzajúcich v kožných bunkách čím pomáha vám udržať pokožku hladkú a pružnú. Keď sa aplikuje lokálne, môže avokádo stimulovať tvorbu kolagénu. Zmiešajte trocha avokádo s kyslou smotanou (ktorá obsahuje kyselinu mliečnu pomáhajúca odstrániť odumretú kožu) a aplikujte na tvár po dobu asi 10 minút pred umývaním vodou.

Listová zelenina: zistilo sa, u 1360 Austrálčanov zúčastnených v 11 ročnej štúdii, tí ktorí jedli najviac  listovej zeleniny, ako je kel, mangold, kapusta, znížili riziko vzniku spinocelulárneho karcinómu (druhý najčastejší typ rakoviny kože) o 54 percent v porovnaní s tými, ktorí jedli najmenej. Zelená listová zelenina je bohatá na karotenoidy luteín a zeaxantín a širokú radu ďalších stopových prvkov, ktoré môžu pomôcť chrániť pred poškodením UV - indukovanými voľnými radikálmi a môžu pomôcť k zabrániť  vývoja nádoru kože vystavenej UV žiareniu.

 

Fialové a modré potraviny

Fialová a modrá farba  potravín pochádza z flavonoidov zvaných antokyány. Ide  o silné antioxidanty, ktoré chránia bunky pred poškodením a môžu znížiť riziko rakoviny a mŕtvice, zlepšiť pamäť a predĺžiť dĺžku života.

Slivky /sušené slivky: Sušené slivky sú doslova nabité antioxidantmi. Ďalej obsahujú bór, draslík a vitamín K  teda všetky základné stavebné prvkov pre kosti. Zo štúdie prevedenej na Štátnej Univerzite na Floride vyplýva, že sušené slivky pomáhajú zvyšovať hustotu kostí u žien v menopauze. Súčasne ich vysoký obsah vlákninypomáha znižovať pocit hladu.

Čučoriedky: hrsť čučoriedok rýchlo dodá vášmu telo energiu, prostredníctvom regulovania krvného cukru inzulínom. Antioxidanty prítomé v čučoriedkach zvyšujú prietok krvi mozgom a zlepšujú funkciu neurónov.

Hrozno: Hrozno obsahuje proantokyanidy, ktoré pomáhajú stabilizovať kolagénu a udržiavať elastín -  látka, ktorá chráni a vysoko hydratuje pleť, dodáva vlhkosť, vláčnosť a pružnosť. Tieto zložky preukázali schopnosť posilniť stenu ciev a znížili množstvo kŕčových žíl o 41 percent v priebehu dvoch mesiacov. Súčasne bol skúmaný aj ich efekt pre liečbe obezity.

 

Biele potraviny

Ovocie a zelenina s belavou farbou (cesnak, cibuľa, kokos, banány, huby), môže pomôcť znížiť riziko cievnej mozgovej príhody až o 52 percent. Zistilo sa, že potraviny s belavou farbou sú bohaté na flavonoidov typu kvercetín ktoré boli účinnejšie pri znižovaní rizika vzniku mozgovej mŕtvice ako  ostatné druhy flavonoidov  farebných potravín.

Cibuľa: Cibuľa obsahuje zlúčeniny, ktoré môžu inhibovať aktivitu buniek zodpovedných za odbúravanie/rednutie kosti. Zlúčeniny cibule kvercetín a kempferol môžu zvýšiť hustotu kostí a inulín sa môže podieľať na zvýšení absorpcie vápnika až o 33 percent. Podávanie cibule na smotane môže byť tou správnou cestou v prevencii osteoporózy.


Huby(Šampióny): Šampióny sú vynikajúcim zdrojom selénu, zinku a mangánu, z ktorých všetky sú dôležité antioxidanty. Hríby môžu tiež obsahovať niektoré neobvyklé antioxidačné molekuly zvané ergotioneín, ktoré špecificky pomáhajú zabraňovať oxidatívnemu poškodeniu DNA, čo má priznivé výhody pre kardiovaskulárny systém.

Na záver.

Tí ktorí sa zaoberajú alternatívnymi metódami liečby dobre vedia, že okolo každého fyzického tela je energetické pole tzv. aura človeka. Tá sa zobrazuje rôznou farebnosťou. Čo  je dôležite, je si všimnúť podobnosť palety farieb dúhy s farbami energetického pola. Každý človek ma svoj energetický systém pod vplyvom rôznych energetických centier tzv. čakier.  Tie sú umiestnené pozdĺž chrbtice –vertikálne.  Každá čakra má svoju charakteristickú farbu je spätá s určitými orgánmi, žľazami a nervovými plexusmi a predstavujú určitý stav vedomia. Keď nám energetický systém dobre pracuje, telo a myseľ sú zdravé, vitálne a vyrovnané. Hovoríme o fyzickom a duševnom zdraví. A preto dbajme aby je potrebné okrem čistej mysle dávať pozor aj na to čo jeme. Ako sa hovorí sme tím, čo jeme.

 

Nezabúdajte, že mnoho rôznych druhov zeleniny sú silne postrekované pesticídmi. A preto pokiaľ je to možné, mali by ste nakupovať organicky pestované ovocie a zeleninu.